Microsoft 365 02.03.2022

Viva Connections: De oplossing voor werknemerscommunicatie

Microsoft Viva is een van de meest recente toevoegingen aan het Microsoft ecosysteem. Het is een digitaal platform dat oplossingen aanbiedt rond opleiding, welzijn, kennis en de betrokkenheid van werknemers.

Microsoft Viva is een Employee Experience Platform (EXP). Dit is een relatief nieuwe categorie binnen de software markt. Eentje die vooral gericht is op de interactie tussen een bedrijf en zijn werknemers. Er zijn verschillende toepassingen beschikbaar die de betrokkenheid, opleiding, kennisontwikkeling en het welzijn van werknemers gaan ondersteunen.En wat vooral leuk is, Viva is sterk geïntegreerd in Microsoft Teams. Teams is en blijft dus het centrale werkinstrument voor de werknemer.

Microsoft Viva bestaat op dit moment uit 4 onderdelen: Connections, Insights, Topics en Learning. In de blog van vandaag leggen we de focus op Viva Connections. Hoe zit dit eigenlijk in elkaar?

No alt text provided for this image

Wat is Microsoft Viva Connections?

Microsoft Viva Connections is een omgeving waarin organisaties bedrijfsinformatie kunnen plaatsen. Viva Connections maakt het voor iedereen gemakkelijk om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Effectief communiceren is voor een gezond bedrijf erg belangrijk. Microsoft Viva Connections zorgt ervoor dat medewerkers betrokken en op de hoogte zijn van belangrijk nieuws. Dit wordt gedaan via een gepersonaliseerde feed, waarin medewerkers vanaf elke locatie nieuws kunnen ontdekken.

Het is mogelijk om inhoud van Microsoft 365-apps, zoals SharePoint, Yammer of Microsoft Stream, in Microsoft Viva Connections te plaatsen. Op deze manier komen er verschillende informatiebronnen bijeen, waardoor je niet tussen verschillende applicaties hoeft te wisselen. De Microsoft Viva Connections omgeving is toegankelijk vanuit Microsoft Teams, waardoor je snel en gemakkelijk toegang hebt tot deze omgeving.

No alt text provided for this image

Integratie met Teams

Het Viva Connections platform bouwt verder op de kracht van Teams. Op deze manier wordt het zeer eenvoudig om toegang te krijgen tot alle informatie die jij als medewerker nodig hebt. Viva Connections werkt nauw samen met SharePoint aangezien het gebouwd is op de huidige Microsoft 365 omgeving. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat alle juiste informatie in realtime bij je medewerkers terecht komt. Alle gekende Microsoft apps zijn volledig geïntegreerd in Viva Connections.

Via het Microsoft Teams Admin Center krijg je de mogelijkheid om een (of meerdere) “Home-sites” aan de hand van een nieuw toe te voegen app te configureren en beschikbaar te stellen voor je medewerkers.

Viva Connections zit standaard in de meest gebruikte Microsoft Licenties op bedrijfsniveau waardoor je dus geen extra kosten hebt om deze applicatie te gaan gebruiken. Enkel het opzet zelf dient even te gebeuren.

Heb je verdere vragen in verband met Viva Connections of Microsoft Viva in het algemeen, neem dan zeker even contact op met ons. We helpen je graag verder.